Anmeldelse: Kindle Paperwhite

No Comments

Kindle er Amazons elektroniske boglæser, eller e-læser, og Kindle Paperwhite er den lidt bedre udgave, som har baggrundslys og trykfølsom skærm. Prisen var cirka 815,- DKK i USA, og endte på 1170,- DKK inklusiv transport og told. Kindle Paperwhite fås ikke på dansk, og i skrivende stund (06/08-2013) har Amazon 119 danske e-bøger.

Grunden til at jeg overhovedet har været ude og kigge efter ny elektronik, er fordi jeg ofte læser ½ - 2 timer dagligt, og efterhånden har vænnet mig til at have "alting" ved hånden. Jeg køber stadig trykte bøger, men fx har Terry Goodkind udgivet direkte til e-bog på forsøgsbasis, og at læse den på min Android mobils 4.2 tommers skærm var ikke optimalt. Jeg syntes konceptet er fedt, og håber at flere forfattere følger med, og derfor vil jeg gerne have en ordentlig e-læser.

Først kiggede jeg på Android tablets, som både er dyre, klodsede og har den samme type af skærm som mobilen, for ikke at nævne de 10.000+ overflødige apps, som ikke kan fjernes, og til dels ødelægger oplevelsen. Jeg installerede i sin tid et andet styresystem på mobilen, men jeg gider ikke bruge flere dage på sådan en manøvre igen, bare for at få et fungerende produkt, selvom jeg sikkert godt kunne.

Så jeg begyndte at kigge på alternativer, og blev positivt overrasket over Amazons nyeste Kindle, som er en blanding imellem deres første serier af Kindels, og så tablets. Kindle Paperwhite har som nævnt baggrundslys og en trykfølsom skærm, og begge dele har fået ros. Faktisk har Kindle Paperwhite primært fået ros, så efter at have læst manualen bestilte jeg den, og fik den leveret af UPS på kun 2 dage.

Ved første øjekast er den lækker at kigge på, omend den virker lidt lille. Skærmen er på 6 tommer, så størrelsesmæssigt ligger den imellem en moderne mobil og en tablet. Den vejer lidt mindre end man forventer, hvilket betyder at man kan sidde med den, uden at blive træt i armen. Når først man er kommet i gang med at læse på den, så virker skærmens størrelse fornuftig, og den føles ikke længere lille.

Kindle Paperwhite

Funktionsmæssigt er den meget skrabet, og det syntes jeg trækker ned, fordi det får den til at fremstå fattig, og mindre brugervenlig end den kunne have været. Baggrundslyset kan kun justeres, men ikke slukkes, og processstatistik i bunden af hver side kan ikke deaktiveres, omend det kan begrænses til én linie. Ligeledes kan man ikke vælge at se uret imens man læser. Tænd/sluk-knappen sidder lidt kikset i bunden, hvilket gør den besværlig at bruge med én hånd, og det ser ikke ud til at skærmen kan indstilles til venstrehånds-brug, men jeg ved ikke om det er et problem for venstrehåndede. Man kan heller ikke bestemme hvor længe der skal gå inden baggrundslyset slukker, og pausebilledet bliver skrevet på skærmen. En tidstagning indikerer at den slukker efter 10 minutter.

De pausebilleder der bliver skrevet på skærmen, når den slukker, er tilgengæld interessante. De er både opfindsomme, og har en vis billededybde, som gør at man liiige skal se, hvilket billede der kommer frem.

Skærmen i sig selv er meget lækker, og klart dens største aktiv. Det er både muligt at læse i direkte sollys på en sommerdag, og i bælgragende mørke midt om natten. Faktisk viser skærmen sig fra sin bedste side i direkte sollys, hvilket virkelig imponerede mig. Mørkelæsning er behageligt som følge af det bløde og jævne baggrundslys, men jeg må indrømme, at jeg ikke har brugt det meget. Der følger 6 skrifttyper og 8 tekststørrelser med, som alle er behagelige og virker gennemførte, samtidig med at de er relativt forskellige. Lige meget hvilken skrifttype der vælges, så giver den en god læseoplevelse ved alle tekststørrelser.

I øvrigt er skærmen lavet af såkaldt elektronisk papir, hvilket er grunden til at den er så god i sollys. Det betyder også, at når skærmen først har tegnet indholdet, så bruger den ikke længere strøm, og kan holde billedet i dagevis eller ugevis uden at tage skade.

Den har hvad Amazon kalder en "eksperimentabel browser", som virker nogenlunde. Det ser ud til at alle mobilsider virker, så man kan både tjekke DMIs mobile vejr, Googles mobilsider og diverse sociale mediers mobilsider, men almindelige komplekse hjemmesider (som fx Google Bøger) får browseren til at låse, og efterfølgende lukke. Jeg har ikke oplevet andre tekniske problemer end dette, og Amazon ligger da heller ikke skjul på, at browseren har en begrænset funktionalitet, så det syntes jeg er OK. Det trådløse net virker fint, også med kryptering og kode, og ladetiden er også fin nok. Der følger kun et USB-kabel med, så enten skal man selv have en USB-lader, eller bruge en computer.

Amazon reklamerer med en batteritid på 30 minutter om dagen i 2 måneder (28-30 timer, alt efter hvilket måneder man regner på), hvis det trådløse net er slukket, og skærmens baggrundslys er på laveste niveau (tænk hvis man kunne slukke det helt), men det fik jeg selvfølgelig ikke ud af den første opladning. Som sagt læser jeg minimum ½ time om dagen, og siden jeg fik den, har det kun været på den. Desuden bruger jeg også browseren lidt, og har lyset permanent stående på cirka 50%, fordi jeg er for doven til at justere det løbende. Efter en fuld opladning holdte den strøm i 22 dage, så det passer sikkert fint med Amazons 28-30 timer.

Når man læser, har man mulighed for at tage noter, sætte bogmærker og lave opslag i en ordbog. De 2 første muligheder har jeg kun testet kort, imens ordbogen er direkte genialt. Jeg tager mig selv i at slå ord på ord op, ikke fordi jeg som sådan har brug for det, men fordi det fungerer rigtig godt, og er en spændende måde at udvide forståelsen for sproget på. Jeg læser på engelsk, så det er Oxfords ordbog jeg laver opslag i, men den understøtter også fransk, tysk, italiensk, portugisisk og spansk. Man markerer ganske enkelt ordet, og vupti, så er den fulde definition fremme.

Det skulle være muligt at dele noter og bogmærker via fx Facebook, men det har jeg ikke testet, for det får jeg ikke brug for. Ideen er dog god nok, og i det hele taget fungerer "sky-delen" gnidningsløst. Alle købte e-bøger bliver automatisk sendt til ens Kindle, og noter samt bogmærker bliver automatisk gemt online hos Amazon, så de er til rådighed over flere enheder. Det samme gælder også for hvor langt man er nået i en bog, det kræver så bare at der er adgang til internettet, så den løbende kan synkronisere med skyen. Sletter man en bog, fx for at spare plads, så kan den bare sættes til download igen fra ens kontrolpanel hos Amazon.

Man kan også selv sende bøger, PDF'er og lignende til ens Kindle, inklusiv hjemmesider, ved hjælp af en udvidelse til enten Firefox eller Chrome/Chromium. PDF er dog ikke ret godt understøttet, da tekststørrelsen ikke kan ændres. Bøgerne sendes bare til den e-mail Amazon har lavet til formålet, åbenbart ens fornavn efterfulgt af 4 tal, imens hjemmesiderne kan sendes ved at trykke på udvidelsens knap i browseren. I kontrolpanelet kan man bestemme hvilket e-mailadresser som må sende til Kindlen, og selvom det ikke er en 100% sikring, så burde det virke OK. Begge dele virker rigtig godt, og udvider brugbarheden af Kindlen en del.

Udvalget af e-bøger virker imponerende, og er man til engelske e-bøger, så tvivler jeg på at man nogensinde løber tør. Jeg læser mest sci-fi, og det har de ihvertfald i rigelige mængder. Prisen på e-bøgerne starter på omkring 50,- DKK pr. styk, og jeg ved ærligt talt ikke om det er dyrt eller billigt. Med tanke på hvor gnidningsløst det hele kører, så er det sikkert en god pris, omend det irriterer mig lidt, at e-bøger og trykte bøger har samme pris.

Sammenligning af pris på e-bog og trykt bog.

Som sagt virker sky-delen rigtig godt hos Amazon, og der er da heller ingen tvivl om, at de ligger mange kræfter i den digitale distribution, så jeg gætter på at det er grunden til den identiske pris.

Samlet set er jeg godt tilfreds, og jeg mener at den er pengene værd. Ikke mindst fordi det også er en shop, et lager og Amazons mangeårige salgserfaring man køber. En oplevelse som rækker udover Kindlen, kunne man også sige.

Jeg håber at kommende opdateringer løser nogle af de nævnte mangler, for de holder den tilbage fra at være et rigtig godt produkt, og det er synd i det her tilfælde.

\\